tisdag, februari 27, 2018

Bra och dålig sökning och källkritik - Ekonomi (samhällskunskap + svenska)

Uppgiften går ut på att skriva en utredande text inom ekonomi-området. Till detta repeterade vi det vi gick igenom inom informationssökning och källkritik i höstas, när klassen skrev argumenterande texter.

Vi fördjupade informationssökningen och källkritiken genom att titta på den här listan över bra och dålig informationssökning och källkritik - listan har skapats med utgångspunkt i  forskning inom informationsvetenskap och pedagogik, där man har sett att olika sökstrategier har olika inverkan på läranderesultat.

Vi gick igenom listan och pratade om hur den kan vara ett stöd för att bli medveten om det egna sökbeteendet och utveckla/förbättra det genom att sträva mot att vara i den vänstra kolumnen.

Vi repeterade även databaserna Artikelsök och DiVA.

Bra sökning och källkritik
Dålig sökning och källkritik
Börjar med mina förkunskaper
Börjar söka direkt utan att tänka efter
Skriver ner/dokumenterar medan jag söker
Tänker att “jag kommer nog ihåg”
Anpassar mitt sökande efter syftet/uppgiften
Söker på samma sätt oavsett syfte/uppgift
Använder olika sökord (utifrån mina
förkunskaper och det jag skrivit ner)
Söker på ett och samma ord/begrepp hela tiden,
med få variationer
Läser det jag hittar och fortsätter sen
söka utifrån vad jag läst
Söker “färdigt” först, och läser sen
Läser många fler källor än jag kommer
använda → väljer ut de bästa
Använder de första jag hittar som känns bra,
sen letar jag inte mer
Söker på flera ställen - inte bara Google.
Jag förstår att jag annars väljer bort viktigt
och relevant info.
Använder bara Google - tror att all relevant
info finns där.
Funderar på vilka slags källor som är
relevanta för det här ämnet,
och söker för att hitta just sådana källor.
Tänker inte på vilka slags källor jag söker
efter/hittar, eller att det spelar roll.
Ställer frågor till texten, t.ex. Varför tar de
upp det? Vad baserar de det på? m.m.
Läser utan att reflektera, stanna upp eller
ställa frågor.
Kollar upp källor i texten
Anger Google eller wikipedia som källa
utan att kolla upp
Undersöker vem som står bakom, och
funderar på hur det påverkar innehållet
Kollar upp vem som står bakom men
tänker inte igenom hur det påverkar innehållet
Funderar på syften med texten och om
den är tendentiös/det finns intressen i frågan
Gör en förenklad bedömning av syfte,
t.ex. att en youtube-kanal är till för att informera.
Jämför olika slags källor och olika
perspektiv i frågan.
Tänker inte på om källorna är av olika slag
eller ger olika perspektiv.
Använder mina ämneskunskaper
för att bedöma innehållet
Tänker inte på vilka kunskaper jag har
som hjälper mig bedöma innehållet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar