onsdag, januari 25, 2017

Om en historisk person

Ni har fått en uppgift  - att redogöra för hur en särskild person har påverkat och haft betydelse för historien. Detta ska ni göra inom Svenska 3 och Historia 2B, och i betygskriterierna för betyg E i de kurserna står det bl.a.:

"Eleven kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa stora mängder information från olika källor".
"Eleven kan värdera och granska källor kritiskt". 

Dagens lektion ägnas därför åt att jag visar hur man samlar, sovrar och sammanställer information samtidigt som man värderar och granskar kritiskt. Jag försöker visa hur jag går till väga när jag gör en grundlig sökning.

 1) Det första jag gör är att notera mina förkunskaper. Jag brukar göra mindmaps, men listor går lika bra - huvudsaken är att man dokumenterar på ett sätt så att det går att fylla på med ny information. 

Här är mindmapen - det svarta är det jag började med, det röda är det jag byggde på med allteftersom jag sökte och läste information. 


2) Den första sökningen gör jag i ett digitalt uppslagsverk av något slag, i det här fallet wikipedia - i uppslagsverk hittar man grundläggande information, vilket är det jag behöver för att bygga på mina baskunskaper om Olof Palme. Medan jag läser wikipediaartikeln fyller jag på mindmapen med relevant info. Jag tittar även på Diskussionssidan av Wikipedia-artikeln - dels som en del av att förhålla mig kritisk till artikeln som källa, men även för att diskussionstrådarna kan ge mig fler infallsvinklar till Olof Palme. 

3) Nästa steg är att hitta mer djupgående information om utvalda delar av det jag hittat hittills, t.ex. Palmes roll inom svensk utrikespolitik. Jag tänker då t.ex. på hans uttalanden om Vietnamkriget,  men jag är även nyfiken på den här bordellhärvan som jag läste om i diskussionstråden på Wikipedia. Jag går till Artikelsök för att hitta artiklar om Olof Palme. 

När man söker är det viktigt att tänka på vilken slags information man behöver, och var man hittar den. Det gäller ofta att kombinera olika slags källor för att få ett bra informationsunderlag. Artiklar är ofta mer djupgående i en enda fråga, till skillnad från uppslagsverk, och artiklar kan även innehålla mer tolkning, resonemang och analys.  

I den här filmen får du en introduktion till Artikelsök: 



4) Ytterligare en slags information som jag letar efter är böcker. För att hitta böcker söker man smidigast i bibliotekskatalogen. 

Både i kataloger och databaser, såsom Artikelsök, kan man använda sig av något som kallas trunkering. Det innebär att man sätter en * efter ordstammen, och då söker på alla påbyggnader på det ordet. Lär dig mer via den här filmen

Här ser ni repetition från tidigare lektioner då en bibliotekarie har gått igenom något i er klass.

Lycka till med uppgiften! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar