onsdag, januari 10, 2018

Sökmetod i Svenska som andraspråk - att söka argument

När man ska argumentera för eller emot något är det viktigt att ha belägg för det man säger, dvs. har information som stödjer det man argumenterar för. För den här uppgiften ska ni hitta så bra källor som möjligt som stödjer er tes och ger er trovärdighet. 

Dokumentation
Det är väldigt bra att börja med sina förkunskaper och tankar om ämnet. För detta använder ni mindmaps. Vi gjorde en gemensam mindmap om ämnet ordningsbetyg. 



Den här mindmapen fortsätter man sedan att fylla på när man läser in sig på ämnet. Jag hittade t.ex. en text som pratade om att ordningsbetyg leder till exkludering, och en källa som sa att det leder till mer administration för lärarna - då la jag till det i mindmapen.


Sök smart  - med olika ord och på olika ställen
När du googlar är det viktigt att du gör flera googlingar och använder olika sökord. Jag fick flera användbara träffar när jag sökte på "ordningsbetyg" men flera av dem var väldigt korta/ytliga och gav inte så mycket info om varför ordningsbetyg är bra eller dåligt. Då kan man lägga till sökord såsom "fördelar" eller "nackdelar".

Jag la också till sökordet "forskning" - om man tänker på vilken sorts information jag behöver för att bli trovärdig så är studier och undersökningar (forskning) bra. Ett annat bra perspektiv som föreslogs var elevernas perspektiv eller lärarnas perspektiv - det kan ge tyngd till mina argument. Det kan också finnas flera ord för samma sak - t.ex. ordningsomdömen - som jag kan söka på.

Tänk på att inte fastna på Google - använd de databaser m.m. som finns på bibliotekets webbplats, t.ex. Artikelsök eller DiVA (för att söka på uppsatser etc).

När man söker i databaser kan man ibland behöva trunkera - det betyder att man sätter en * (stjärna) på den plats i ordet där det kan komma en påbyggnad. T.ex. efter hund*, ordningsbetyg*, invandr*. Då får man fler träffar. Man kan kombinera trunkerade ord också: vapen* sverige*, miljö* skatt*,


Läs det du hittar
Du kommer att hitta och läsa mer än du i slutänden använder - du ska ju välja ut det bästa av allt du hittat. Detta kräver att du läser. Om texten är lång (t.ex. en uppsats) - titta på innehållsförteckning eller rubriker för att se vilka delar du ska titta närmare på.

När du läser - tänk på vem som har skrivit, om de är kunniga och om de anger bra källor/grund för sina påståenden (källkritik). Fyll på din mindmap med nya perspektiv och argument.


Här ser du en sammanfattning av de sökteknikstips som vi tog upp på lektionen:



Kom till biblioteket om du behöver hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar