tisdag, november 13, 2018

Sökning, sökresurser och källkritik med Väktarutbildningen

Ibland kommer man långt med Google, men man bör veta att Google inte söker av hela internet och att man helt enkelt missar viss information om man endast söker där. Det är dessutom så att sökresultatet på Google är anpassat efter just mig, vilket kan ge mig en orealistisk bild av det jag söker på.

Faktorer som styr vad som hamnar högst upp i Googles sökresultat:

  • Sökhistorik - både min egen och andras
  • Klickhistorik - både min egen och andras. Vad jag/andra har klickat på, hur länge jag/andra varit på den sidan osv. 
  • Sökordet
  • Antal länkar till och från sidan
  • Geografisk plats

För att motverka effekterna av ett anpassat sökresultat måste man söka medvetet och på olika ställen. Variation är A och O!


Andra ställen att söka på (samtliga finns länkade på Bibliotekets webbsida): 
  • NE
  • Artikelsök
  • DiVA
  • Bibliotekskatalogen

Redan när man söker bör man vara medveten om källkritiken, dvs att man ska hitta så bra och trovärdiga källor som möjligt. Ett exempel är NE och Wikipedia - båda innehåller ofta rätt liknande innehåll, men när det gäller NE så vet jag att det är ämneskunniga skribenter som skriver texten. På Wikipedia däremot råder mycket större osäkerhet kring skribenternas kompetens och kunskap inom ämnet. Jag kan alltså vara källkritisk redan innan jag söker. 


Källkritik
Den traditionella källkritiken består av fyra kriterier: 

  • Äkthet - är källan äkta?
  • Närhet - är det en primärkälla, en sekundärkälla, en tertiärkälla etc? Är källan ny i tiden eller gammal?
  • Beroende - om man använder flera källor (vilket man ju ska, man ska undvika att förlita sig på endast en källa) så bör de källorna vara oberoende av varandra. Det betyder att de inte ska ha samma ursprung, vara skrivna av samma person etc. 
  • Tendens - den kanske svåraste och viktigaste faktorn handlar om vinkling. När det finns intressen i ämnet så vinklas ofta information för att gynna de intressena. Det kan handla om politik, ekonomi (att sälja något), religion eller bara starka åsikter. Vissa ämnen är laddade och har motstridiga perspektiv - då förekommer oftast mycket tendentiös information. 

Ur ett lite mer modernt perspektiv så handlar källkritiken oftast om detta: 
  • Vem säger/har skrivit det? Hur kunniga är de - vilken kompetens har de i frågan?
  • Är det ett ämne med olika läger/åsikter? Om ja, vilka intressen finns?
Även tidsaspekten kan vara viktigt - ibland är det viktigt med ny information (t.ex. vad gäller statistik och forskning), ibland är det viktigt med primärkällor som har gått igenom så få tolkningsfaser som möjligt. Källkritik ser olika ut i olika ämnessammanhang, och måste tränas hela tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar